*

jariekilpinen Terävöitetään maahanmuuttopolitiikkaa! Säilytetään lintukotomme!

Liikennehankkeita ja rahoitusta

Voisi tehdä vähän arvovalintaa:
Viime vuonna meni yli miljardi maahantulijoihin, nämä rahat olisi voinut laittaa liikennehankkeisiin.

Tieverkkomme on rapautunut ja tarvitsee kipeästi rahoitusta ja parannusta ja pitäisi katsoa mistä sitä rahoitusta olisi otettavissa. Tämäkin on sitä arvovalintaa ja pohdintaa , mitä haluamme tehdä. Onko tärkeämpää rahoittaa maahantulija järjestelmää vai laittaa varat liikennehankkeisiin?

Helsinki-Tallinna -tunnellihankkeelle en kuitenkaan näe tarvetta. Laivaliikenne on vilkasta Tallinnaan, joten tunnelille ei mielestäni ole tarvetta.

Tietulleja ei tarvita eikä mitään uusia laitteita autoja seuraamaan ja laskuttamaan. Siitä ei hyödy kuin laitteiden rakentajat. Meillä on jo poltoainevero ja autovero ja ajoneuvovero. Sähköautoille ja vastaaville voidaan laittaa sitten korkeampaa sähköajoneuvoveroa, mikäli halutaan pitää liikenneperusteisten verojen määrä samalla tasolla.

Sisääntuloväyliä ei pidä muuttaa bulevardeiksi Helsingissä.

Keskustatunneli on kannatettava hanke, että liikenne saadaan ohjattua keskustan ali ja ei ole ruuhkauttamassa keskustaa.

Pisararatahanke myös erittäin tärkeä saada pikaisesti liikkeelle, että raideliikenne saadaan toimimaan paremmin joka vaikuttaa koko maahan kun Helsingin ratapiha ei enää aiheuta ongelmia koko rataverkon liikenteelle.

 

Hesarin uutisen innoittamana:

http://www.hs.fi/talous/art-2000005047031.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

muutenkaan veden alla kulkevaa tunnelia ei kannata rakentaa koska ovat alttiita terrorismille. Tunnelista ei kukaan pääse pakoon ko hyökkäyksen sattuessa ja korjauskustannukset ja raivaustyöt olisivat valtavan kalliita.

Silta (ehkä jopa kelluva sellainen) voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Tietysti sillassa olisi veden alle meneviä osuuksia tai kääntöportilla varustettuja osuuksia tai korkeita kohtia jolloin laiva ja veneliikenne toimisi sujuvasti.

Tunnelia tallinnaan ei kannata edes ehdotella.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pisara-rata on kyllä kaikkien turhakkeiden äiti, joka kertoo vain, minkälainen järjen köyhyys jyllää helsinkiläispäättäjissäkin.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Pisara -radasta olen kanssasi samaa mieltä, mutta Tallinnan tunneli olisi enemmän kuin kymmenen kertaa pahempi järjettömyys. Ja tätä kautta löytyykin mitä ilmeisimmin yksi tuon Bernerin väyläyhtiö -hankkeen motiiveista. Kun yhtiö voi päättää itse rakennushankkeistaan ja periä kustannukset teiden käyttäjiltä, kavereilla voi jokseenkin vapaasti teettää näitä järjettömiä tunneleita ja muuta vastaavaa. Erilaiset Mafiathan ovat tätä tekniikkaa käyttäneet Etelä-Euroopassa, jonne on rakennettu siltoja, jotka eivät vie mihinkään ja lentokenttiä, joita ei käytetä mihinkään.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Periaatteessa noin. Toisaalta yhtiöitettynä olisi myöskin mahdollista, että rakennushankkeita alettaisiin toteuttaa liiketaloudellisin perustein.

Olisi kiva nähdä se toimija, joka uskaltaisi pistää sen parikymmentä miljardia Helsinki-Tallinna -tunneliin sillä oletuksella, että saa käyttäjämaksuina omansa pois, ja tuottojakin päälle.

Nykyiselläänhän investointiin riittää muutama poliitikko, jolla on unelma.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #6

Niin tai näin, riskit ovat olemassa. Poliitikkojen voi odottaa pelkäävän edes äänestäjiä, mutta moniopoliasemassa olevan yhtiön ei tarvitse pelätä mitään, sen talous kun on turvattu sen aseman vuoksi, joten liiketaloudellisista periaatteista ei tarvitse välittää.

Mutta olisi todella kiinnostavaa nähdä, miten tuon hankkeen kannattavuutta yritetään perustella. Vertailukohdaksi voi ottaa Kanaalitunnelin, joka on viimein saatu joten kuten kannattavaksi. Sen kautta kulkeva rata yhdistää Lontoon, Pariisin ja Brysselin, joiden yhteinen väkiluku on jotakin 15 -20 kertaa Helsingin ja Tallinnan yhteinen väkiluku. Reitillä on vielä Lille, jonka senkin suurkaupunkialueella on väkeä yli 1,5 miljoonaa. Tunnelin kautta kulkevalla 18-vaunuisella Eurostarilla on suunnilleen 25 päivittäistä vuoroa suuntaansa. Tällä liikenteellä tunneli on siis saatu jotensakin kannattavaksi. Millähän keinolla nuo tunnelin lobbaajat kuvittelevat generoivansa tuollaisen liikennemäärän.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #7

Suomessa poliitikko kantaa poliittisen vastuun ilmoittamalla kantavansa poliittisen vastuun. Uskolliset äänestäjät toteavat, että naapuripuolueessa on tehty pahempaakin, ja äänestävät edelleen. Pahimmassa tapauksessa äänestäjät tiputtavat jatkosta, ja puolue joutuu etsimään uskolliselle soturilleen hyväpalkkaisen suojatyöpaikan - jonka etsinnässä kummasti auttaa, jos on ollut kanavoimassa miljardikaupalla veronmaksajien rahaa jollekin rahan haaskaamisesta hyötyvälle taholle.

Kanaalin tunnelin kannattavaksi saaminen on vähän Talvivaaran ihmeen tapainen asia. Auttaa kummasti, kun vastuita järjestellään jonkun muun niskaan. En nyt tiedä olisiko sekään toivottavaa, että yksityinen rakentaa tunnelin, kippaa kulut veronmaksajalle ja alkaa sen jälkeen tehdä bisnestä.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun selvityksessä oli mukana tämä Helsinki–Tallinna -tunnelihanke, joten halusin kertoa että en kannata kyseistä hanketta. Pidän rahan haaskauksena ko hanketta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tallinna tunneli ei kannata, laivat vie rekat Suoraan Saksaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset