jariekilpinen Terävöitetään maahanmuuttopolitiikkaa! Säilytetään lintukotomme!

Autoveron poisto naamioitu ekoteoksi

Autoveron poisto naamioitu ekoteoksi

 

Kokoomus on ajamassa rikkaille veronalennuksia. Hallitus yritti Bernerin johdolla romuttaa autoveron aiemmin.

 

On erittäin hyvä, että Kokoomus tuli 6 kuukautta ennen vaaleja tämän esityksensä kanssa.

 

Autoveron poisto on käden ojennus rikkaille. Rikkaat ostavat uusia autoja ja kalliimmissa autoissa vielä suurempi verohyöty, jos poistetaan autovero.

 

Köyhä ajaa vanhalla autolla eikä ole varaa sähköautoihin. Maaseudulla asuvat ja muut pitkiä matkoja ajavat ovat maksumiehiä tällaisen uudistuksen.

 

Mikäli polttonesteiden hintoja nostetaan niin se vaikuttaa myös yrityksiemme kilpailukykyyn kun kuljettaminen maalla, merellä ja ilmassa tulee kallimmaksi. Ei se näin Suomen kilpailukyky nouse.

 

Kokoomus vihertää? Tämä ehdotus kääritty ekoteoksi vaikka kyseessä autoveron kertymän maksattaminen köyhillä.

 

Suomi ei ole pahin saastuttaja ja Suomessa on puhtaita polttonesteitä. Tämä on samaa kastia, kun Suomen teollisuus laitettiin rikkidirektiivissä maksumieheksi. Maailmassa on paljon saastuttavaa teollisuutta ja autoilua, mutta Suomi ei ole pahiten saastuttaja. Meidän pikemminkin pitäisi tuoda teollisuutta pahasti saastuttavista maista Suomeen, jossa ilmastoasiat on kunnossa. Tämä olisi ekoteko.

 

Ylen artikkelit:

Orpo: Autovero poistettava kokonaan ensi vuosikymmenellä, koska suomalaiset ajavat liian vanhoilla autoilla

https://yle.fi/uutiset/3-10439506?utm_source=facebook-share&utm_medium=s...

 

Valtio niistää autoilijoilta miljardiverot, mutta liikenteen päästöt eivät laske – Tutkijat: Bensaveroihin pakko tehdä raju korotus, joiltakin autoilta autovero pois

https://yle.fi/uutiset/3-10433071

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Tämäkin poliittisia broilereitä täynnä oleva laitos olisi syytä lopettaa. Eikös tänne jemmattu piiloon dj muna tuo itseoppinut ilmastoasiantuntija? Taitaa olla yksi syy miksi tuolta tulee toinen toistaan järjettömämpiä ehdotuksia ihmisten kiusaksi.
Virheet ja kakot vois yhdistää ja nimeksi kansallinen ekoomus. Mahtaako nämä neropatit käsittää että omalla autolla töihin ajaa satojatuhansia ihmisiä. Nyt näitä ihmisiä meinataan rokottaa ankarasti töissä käymisestä. Alle 2tonnin nettopalkalla ei tässä maassa uusia autoja ostella kun pitää lämmittää tölliä sen 10kk vuodessa ja joka päivä pitää syödäkkin.

Tietenkin jos taustalla on yritys pakottaa kaikki kaupunkeihin asumaan niin sitten toi on jopa ymmärrettävää. Kaupungeissa sähkö tulee töpselistä ja lämpö patterista ilman kustannuksia.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Miten ajattelit, että autoveron poisto olisi epäedullinen pienituloisille, voisitko avata ajatusta tämän taustalla?

Autoveron, joka Suomessa muodostaa mojovan osan autoon liittyvistä kuluista.

Alkuun ymmärtääkseni poistettaisiin autovero vähäpäästöisiltä autoilta. Kyllä tässä selkeä ympäristöagenda taustalla on edellisen lisäksi myös siinä muodossa, että autovuokraustoiminta tilapäistarpeisiin on omiaan yleistymään.

Mutta ehkä salajuonien näkeminen asian jos toisenkin taustalla on sillee jänskempää.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Sanotaan BMW 8 sarjan CoupeM850i Xdrive bensa autoveroton hinta 129 800 arvioitu autovero 86 838,57 = yhteensä 216 638,57 Eur
Jos autovero poistetaan rikas saa 86 838 verohelpotuksen ja köyhä maksaa sen bensaveroina. Maaseudulla asuvat ja pitkiä matkoja ajavat maksumiehinä
Samaten kuljetukset kallistuu ja Suomen kilpailu kyky huononee.
Lähde: https://www.bmw.fi/content/dam/bmw/marketFI/bmw_fi...

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Tämä toimenpide on verorasituksen siirto rikkailta köyhille. Kukapa ei uudella autolla ajelisi jos siihen on varaa.
Kaikista rikkaimmat siis hyötyvät eniten autoveron poistosta.
Eniten häviää köyhät pitkiä matkoja ajavat.
Maaseudun väestö laitetaan tässäkin kärsimään että rikas saa autoverotta autonsa!

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Köyhän ostamassa autossa autoveron osuus on melko pieni kun taas 100 000 tonnin autossa se on melko suuri. Jos tolla ei avaudu niin pysy salaliittoteoriassa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ilmakehä ei tiedä eikä välitä, mistä sinne tullut hiilidioksidi on peräisin. On täysin samantekevää, tuleeko se autosta, teollisuudesta, tulivuoresta tai vaikka eläimistä (hinta ei kyllä ole sama). Ilmakehä ei myöskään välitä siitä, mikä on tuotetun ja sidotun hiilidioksidin suhde - ainoastaan nettopäästö vaikuttaa.

Päästöjen alentamiseen onkin olemassa erittäin helppo ja edullinen keino: Annetaan henkilökohtainen päästökiintiö jonka puitteissa saa toimia aivan miten haluaa. Jos esimerkiksi päättää ajaa autolla joka kuluttaa paljon, voi vähentää päästöjä muualla, ostaa muilta kiintiöitä tai sitoa hiilidioksidia muilla keinoin.

Silloin co2-tonnin markkinahinnaksi muodostuu muutamia kymmeniä euroja, kun se nyt autoilun osalta on 400-500 euroa. Saamme siis parempia tuloksia 1/10 hinnalla. Miksi tämä ratkaisu ei kelpaa? Ehkä juuri siksi. Jos kaikki keinot päästöjen vähentämiseksi olisivat tasa-arvoisia ja niitä mitattaisiin vain tulosten mukaan, moni hyvä business kärsisi.

Kaikissa järkevissä projekteissa asetetaan tavoite, mutta ei määrätä miten siihen pitää mennä. Nyt määrätään miten pitää mennä, muttei määrätä minne.

Pekka Iiskonmaki

''Autoveron poisto on käden ojennus rikkaille. Rikkaat ostavat uusia autoja ja kalliimmissa autoissa vielä suurempi verohyöty, jos poistetaan autovero.''

Autoveron poisto on köyhän etu ja persujen pitäisi ottaa se omakseen, kuten vapaa alkoholi matalalla verolla.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Kuten tuossa yllä laitoin BMW 8 sarjasta
jos autovero poistetaan rikas saa 86 838 verohelpotuksen ja köyhä maksaa sen bensaveroina.

Paljon ajavat ja maaseudella asuvat ovat maksumiehiä. Polttoaineet jo nyt hyvin veroitettuina.

Tämä on kokoomuksen suuri puhallus jota jo yritettiin Bernerin johdolla.

Köyhät maksamaan polttonesteissä autoveron poisto ja rikkaat saa autonsa halvemmalla.

Pekka Iiskonmaki

#9
Kyllä se demari sieltä tipahtaa uuden karheana köyhän alle ilman tolkutonta verotusta.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Vanhatko autot eivät halpenisi vastaavasti?

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Jos ajat 8-10 vuotta vanhalla autolla, niin sinulle ei jää kuin maksajan osa.

Maksat polttonesteissä rikkaiden 86 000 euron autoverot.

Maaseudulla asuvat ja pitkiä matkoja ajavat maksavat tämän verotuksen siirron rikkailta köyhille.

Pekka Iiskonmaki

#10
Toivottavasti ajatuksesi ovat omia, sillä noilla viet ääniä persuilta.

Köyhällä ei saisi olla uudehko turvallinen demari?

Käy niin kuin Soini möläytti ''herrojen huvikuunarit verolle ja äänikato olisi ollut 110%.

Ei kaikki usko verotuksen autuuteen, kun ei palkallaan tule toimeen verojen jälkeen.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen Vastaus kommenttiin #12

Minä aina tietenkin kerron omia mielipiteitä :)

Persuissa on erilaisia näkemyksiä autoveroon liittyen, minä vastustan autoveron poistoa ja siirtymistä haittaveroon.

Kuten olen jo esittänyt tämä verotuksen siirto rikkailta köyhille. Olen pienen ihmisen puolustaja.

Niinkuin Halla-aho sanoi meillä on erilaisia ihmisiä puolueessa se mikä meitä yhdistää on maahanmuuttokriittisyys ja EU-kriittisyys.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #13

#13
Haittavero on myös hanurista, koska verotetaan työmatkoja.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Hassua esitellä tämän päivän Bemarin veroja, kun Orpo puhuu verouudistuksesta ”ensi vuosikymmenen aikana”. Jos/kun autoilun verouudistus tulee, niin silloin ei enää ole kaupan tuollaisia autoja. Autoteollisuuden sähköinen murros on tulossa, ei kannata aliarvioida sitä.

Tuo Bemari ei muuten ole edes oikea sähköauto, vaan siinä on lähinnä kosmeettinen sähköavustus, sähköllä voi ajaa noin 20-40km. Perinteiset autovalmistajat tuottavat kelvottomia hybridejä, sillä Euroopassa unioni vaatii niiltä tiettyä laskennallista kokonaispäästöjen alentamista koko niiden tuotannosta laskettuna. Kuulostaa naurettavalta ja sitä se onkin. Autoteollisuus ’omistaa’ saksalaiset huippupoliitikot. Toinen syy on se, että monissa maissa lataushybridit saavat huomattavia veronalennuksia tai muita vähäpäästöisille autoille varattuja etuja. Suuri osa saksalaisista tuollaisella päheällä Xdrive-vehkeellä tai muilla lataushybrideillä ajelevista ei lataa sitä koskaan, vaan nauttii vain veroedusta ja päästelee bensalla menemään. Samoin tekee hyvin moni Suomessa.

Täyssähköautoissa autovero on muuten jo nyt varsin pieni. 34.000€ Renault Zoessa autovero on noin 1.100€.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Kyseessä ei ollutkaan sähköauto, kyseessä oli Bemarissa oleva autoveron osuus.

86 000 euroa, joka siis haluttaisiin saada muiden maksettavaksi. Käytännössä paljon ajavien maksettavaksi.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Jos siirretään jonkun rikkaan Bemarin oston veroa 86000 euroa, vaikka 10 vuoden aika ikkunalla, niin silti paljon ajavat ja maaseudulla asuvat maksavat. Autoveroa maksavat rikkaammat ja onhan se taas yksi käden ojennus rikkaille.
10 vuotta vanhalla autolla ajavat ja paljon ajavat maksavat tämä sitten päästöveroina.
Polttonesteiden verotus on jo kovaa Suomessa ja jos autovero siirretään polttonesteisiin, niin paljon ajavat maksavat herrojen autot.
Autoveron tuotto arvio on 850 miljoonaa euroa ja jos tämä siirretään polttonesteisiin, niin kyllä ne köyhemmät siis maksavat sitten herrojen autoilusta 850 miljoonan potista suuren osan kun liikkuvat paljon.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid...

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Oletko sitä mieltä että paljon ajavien pitäisi maksaa herrojen autoverot, että herrat saa halvemmalla autonsa?

Käytännössä tässä siis siirretään 850 miljoonan euron verot päästöihin.
Paljon ajavat ja maaseudulla asuvat siis maksavat suuren osan herrojen autovero alennuksesta.
Minusta se ei ole oikein.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Herrat ja herrat, typerää persu-ulinaa.

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Orpo ja ©kokoomus laitetaanko asiat mittasuhteisiin. Mites laivat? Onko autoilija pahin saastuttaja?
Rahtilaivan päästöt vastaavat 50 miljoonaa autoa https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-p%C3%...

Käyttäjän jariekilpinen kuva
Jari Kilpinen

Onko autoilija pahin saastuttaja?

Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymp%C3%A4rist%...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset